باید ها و نباید‌های خرید اقساطی کالاهای دیجیتال
  • 1400/02/25

باید ها و نباید‌های خرید اقساطی کالاهای دیجیتال

خرید اقساطی کالاهای دیجیتال

امروز ما در قرن 21 زندگی می‌کنیم. قرنی که همه آن را با نام عصر دیجیتال می‌شناسند. همه ما توسط دستگاه‌های دیجیتال احاطه شده‌ایم. زندگی هر روز ما به واسطه دستگاه‌های دیجیتال تغییر کرده است. همه ما خواسته یا ناخواسته، وابستگی بی‌حد ومرزی به این دستگاه‌های دیجیتال داریم. به نظر شما کدام یک از دستگاه‌های دیجیتال در زندگی امروز ما نقش بیشتری دارند؟ در حال حاضر بسیاری از افراد به خرید اقساطی کالاهای دیجیتال روی آورده‌اند؟ به نظر شما دلیل این محبوبیت چیست؟ به نظر شما چرا باید هزینه‌ای را بابت وسایل دیجیتال صرف کنیم؟ آیا به نظر شما خرید اقساطی کالاهای دیجیتال منطقی و معقول به نظر می‌‌رسد؟ با ما همراه باشید تا کمی بیشتر در دنیای دیجیتال غرق شویم.

کدام یک از دستگاه‌های دیجیتال زندگی ما را متحول کرده‌اند؟

 

موبایل


تقریبا از به وجودآمدن موبایل 20 سال می‌گذرد. در ابتدا بسیاری تصور می‌کردند موبایل یک وسیله اضافی است. چرا باید یک وسیله سنگین بزرگ را مدام با خود حمل کنیم تا همه در هر لحظه به ما دسترسی داشته باشند؟ خب امروزه نه فقط این ارتباط برای همه ما ضروری است؛ بلکه موبایل نقش پررنگ‌تری را در زندگی ما ایفا می‌کند. تقریباً موبایل‌های هوشمند امروزی، هر کار پیچیده‌ای که در گذشته برای انجام آن نیاز به یک وسیله مستقل داشتیم را انجام می‌دهد. عکاسی، فیلمبرداری، پخش موسیقی، پخش فیلم، دانلود، دسترسی به اینترنت، مسیریابی، خرید و هزاران عملکرد دیگری که همه ما با آنها آشنایی داریم و تکرار آن خارج از حوصله مقاله است.

واقعاً عملکرد موبایل به موقعیتی رسیده که اضافه کردن عملکرد بیشتر به آن در ذهن بسیاری از ما نمی‌گنجد. شاید در آینده نزدیک موبایل به‌عنوان یک وسیله پرنده شخصی نیز عمل کند! کسی چه می‌داند!؟ بسیاری از منتقدان بر این باور هستند رشد بیش از حد تکنولوژی، به ارتباطات انسانی آسیب وارد می‌کند حتی از نظر آنها وجود بیش از حد تکنولوژی و وسایل دیجیتال در زندگی ما، باعث کاهش عملکرد بخش‌های مختلف مغز ما می‌شود. البته که تحقیقات پاسخ مثبت به این انتقاد داده است. در حقیقت زمانی که ما به اجبار شماره‌های تماس دوستان و آشنایان خود را در ذهنمان نگه می‌داشتیم، قابلیت ذهن ما بیش از آنچه بود که امروز شاهد آن هستیم.

به هر صورت چه خوب و چه بد، موبایل به زندگی همه ما گره خورده است. دیگر نمی‌توان این وسیله کوچک و پرکاربرد را از زندگی خود حذف کنیم. همه ما ساعت‌های بسیاری در روز را با موبایل خود سرگرم هستیم. برخی به کسب درآمد با موبایل عادت کرده‌اند. برخی دیگر نیز با این وسیله کوچک، با تمام دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

لپ تاپ


بهتر است پیش از صحبت درباره لپ تاپ، کمی تاریخ را مرور کنیم. برای آغاز بهتر است درباره اولین حافظه دیجیتال صحبت کنیم. حافظه‌ای با ظرفیت چند مگابایت که برای جابه‌جایی آن به یک هواپیمای باربری نیاز بود. حال همه ما چندین گیگابایت اطلاعات را در جیب خود قرار می‌دهیم. کمی پیش‌تر برویم. بیایید درباره کامپیوترهای خانگی اولیه صحبت کنیم. کامپیوترهایی که یک مانیتور بزرگ داشتند. مانیتورهایی که بیشتر شبیه به یک صندوقچه اسرار بودند. ابعاد یک مانیتور آنقدر بزرگ بود که برای قراردادن آن، به یک میز کامپیوتر نیاز بود. به‌تدریج تکنولوژی پیشرفت کرد. کامپیوترهایی کوچک‌تر با امکانات بیشتر و پردازش سریع‌تر به بازار عرضه شدند. شرکت‌های تولیدکننده تلاش داشتند تا ابعاد قطعات کامپیوتری را کوچک‌تر کنند. البته که در این کار به‌خوبی موفق شدند.

با پیشرفت تکنولوژی، در سال 1981 برای اولین بار، لپ تاپ به بازار عرضه شد. لپ تاپ کامپیوترهایی پرتابل و قابل حمل بودند. کمتر کسی تصور می‌کرد که یک کامپیوتر با آن همه تجهیزات و کابل را بتوان در یک وسیله کوچک قابل حمل خلاصه کرد. این روند تا امروز ادامه دارد. در حال حاضر لپتاپ‌ها را می‌توان جایگزینی مناسب برای کامپیوترها دانست. لپتاپ‌هایی با قدرت بسیار در دنیا عرضه شدند که از نظر کارایی در رقابت تنگاتنگ با کامپیوترهای خانگی هستند.

لپتاپ‌ها کاربردی بسیار عالی دارند. بسیاری از دانشجویان به‌جای همراه بردن ده‌ها کتاب و دفتر، فقط لپتاپ خود را همراه می‌برند. برای آماده‌سازی ارائه یک پروژه یا سخنرانی، نیازی به صدها ورق کاغذ نیست. همه چیز در یک لپتاپ کوچک جای می‌گیرد. در حال حاضر لپتاپ‌ها نیاز بسیاری از صنایع، محققان و مدیران در حوزه‌های مختلف است. به همین خاطر لپتاپ جزء مهم‌ترین وسایل دیجیتال است که زندگی امروز ما را متحول کرده.

ساعت‌های هوشمند


در گذشته ساعت‌ها وسایل بسیار بزرگی بودند. از ساعت‌ها فقط در کاخ‌های بزرگ استفاده میشد. به‌تدریج ساعت‌ها در ابعاد کوچک‌تر برای کاربری‌های معمولی تولید شدند و آنها را ساعت دیواری نامیدند. به‌تدریج ساعت مچی به بازار عرضه شد. هر کس می‌توانست زمان را بر روی مچ دست خود داشته باشد. البته در این میان باید به ساعت‌های جیبی نیز اشاره کنیم. برای سالیان سال، ساعت‌ها فقط برای نمایش زمان بودند. به‌تدریج تکنولوژی به بازار عرضه شد. از ساعت‌ها برای کاربردهای دیگری همانند نمایش تقویم یا ساعت هشدار نیز استفاده کردند.

این گسترش تا امروز ادامه داشت. به‌حدی که امروز شاهد ساعت‌های هوشمند هستیم. ساعت‌های هوشمند یک ابزار کمکی برای موبایل شما به حساب می‌آیند. ساعت‌های هوشمند به شما اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به چک کردن موبایل خود، اطلاعات لازمه را روی مچ دست خود مشاهده کنید. این ساعت‌ها همچنین قادر به اندازه‌گیری ضربان قلب، فشار خون، میزان کالری سوزانده شده، میزان قدم‌های برداشته‌ شده و حتی میزان خواب و بیداری ما هستند. افرادی که از ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کنند، پس از مدتی وابستگی بسیاری به آن پیدا خواهند کرد. ساعت‌های هوشمند زندگی را تا حدودی برای ما آسان‌تر می‌کنند پس یکی از موهبت‌های دنیای دیجیتال به زندگی امروز ما محسوب می‌شوند.

دوربین‌های دیجیتال


آیا در فیلم‌های کلاسیک، انواع قدیمی دوربین را دیده‌اید؟ دوربین‌هایی که برای ثبت یک عکس نسبتاً بی‌کیفیت، انفجاری نسبتاً بزرگ ایجاد می‌کردند؟! یا دوربینهایی که به اندازه یک تلویزیون قدیمی بزرگ بودند را به‌خاطر میآورید؟ آیا همین چند سال پیش را به‌خاطر دارید که مالکیت دوربین عکاسی یک آپشن بزرگ در خانواده محسوب می‌شد؟ افرادی که دوربین داشتند، همواره در تمامی مجالس دعوت می‌شدند. آن‌ها نیز با دوربین‌های بزرگ و سه‌پایه‌های بزرگ‌تر از دوربین، در تمامی مجالس حاضر می‌شدند. اگر در حدود 20 سال سن داشته باشید، احتمالاً واژه «ظهور فیلم و عکس» به گوش شما نخورده است.

در گذشته دوربین‌های عکاسی برای ثبت عکس و تصاویر از فیلم‌های مخصوص یا همان نگاتیو استفاده می‌کردند. هیچکس نمی‌دانست عکسی که گرفته شده، چه شکلی است. این روند تا زمانی ادامه داشت که نگاتیو را به عکاسی می‌دادیم تا آنها را ظاهر کند. پس از ظهور عکس متوجه می‌شدیم که چشممان در یک عکس بسته است یا ژست بسیار مسخره‌ای به خودمان گرفته‌ایم!

به‌تدریج دوربین‌های عکاسی دیجیتال به دنیای عکاسی عرضه شدند. این دوربین‌ها به جای فیلم نگاتیو، از حافظه‌های دیجیتال استفاده می‌کردند. در ابتدا کمتر کسی از این دوربین‌ها استقبال کرد. بسیاری از مردم تصور می‌کردند کیفیت تصاویر قدیمی بهتر است؛ اما امروزه داستان به‌کلی تغییر کرده و هیچ‌کس فیلم‌های نگاتیوی را به یاد نمی‌آورد.

دوربین‌های دیجیتال به ساخت فیلم، ساخت کلیپ‌های تبلیغات، ساخت تصاویر صنعتی تبلیغاتی و حتی فیلمبرداری با پهباد کمک می‌کنند. این نوع دوربین‌های دیجیتال، دنیای عکاسی را به‌صورت کلی دگرگون کرده‌اند.

لزوم همگامی با دنیای دیجیتال


به نظر شما اگر لپ تاپ نداشته باشیم، می‌توانیم برای ارائه یک پروژه درسی، کیس و مانیتور خود را به دانشگاه ببریم؟ یا اینکه آیا اگر دوربین‌های عکاسی قدیمی را داشته باشیم، می‌توانیم برای آن نگاتیو پیدا کنیم؟ آیا به نظر شما بدون موبایل‌های هوشمند، امکان انتقال وجه ساده بین بانکی از راه دور وجود دارد؟ خب در حقیقت همه این مسائل به ما نشان می‌دهند که باید با دنیای دیجیتال همگام باشیم. در حقیقت پیشرفت دنیای تکنولوژی همانند یک سیلاب بزرگ است که همه را همراه با خود می‌برد. امروزه اگر فیلم‌های قدیمی VHS داشته باشید، دستگاه‌های بسیار کمی برای پخش آن وجود دارند. حتی دنیای CD و DVD نیز در حال نابودی است و جای خود را به هارد درایو و فلش‌ها می‌دهند. حتی در دنیای امروز، بخش قابل توجه‌ی از ارزهای واقعی به ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. پس باید گفت که خواسته یا ناخواسته باید با این روند پیش برویم.

چرا خرید اقساطی کالاهای دیجیتال؟


از زمان کودکی ما با سیستم پس‌انداز بزرگ شدیم. از همان عنفوان کودکی، والدین ما برایمان یک قلک می‌خریدند تا پس‌انداز را به ما بیاموزند. شاید پس‌انداز در گذشته موثر بود. حتی سیستم پس‌انداز در کشورهای خارجی و اروپایی نیز هنوز هم موثر است اما در شرایط کنونی چطور؟

فردی را تصور کنید که به مدت 5 سال تلاش می‌کند تا ماهانه 1 میلیون تومان کنار بگذارد تا در نهایت پس از 5 سال، 60 میلیون تومان برای خرید یک خودرو جمع کرده باشد؟ آیا به نظر شما بعد از 5 سال با همین مبلغ قادر به خرید خودروی مناسبی خواهد بود؟ یا فقط می‌تواند یک لپ تاپ نسبتاً خوب تهیه کند؟

متأسفانه در دنیای اقتصاد امروز، ما قادر نیستیم با سرعت تورم و افزایش قیمت ارز رقابت کنیم. این یعنی هر روز هر چه قدر پس‌انداز کنیم، بیش از آن مقدار از ارزش پول و پس‌انداز ما کاسته می‌شود. این حقیقتی نیست که با روی خوش از آن استقبال کنیم؛ اما هر چه باشد، حقیقت است. اگر یک بار برای همیشه این حقیقت را بپذیریم، می‌توانیم محاسبه‌ای مناسب برای خرید آینده خود داشته باشیم.

در هنگام خرید اقساطی کالاهای دیجیتال، دو مسئله باعث تردید ما می‌شود. اولین مسئله سودی که بابت خرید اقساطی کالاهای دیجیتال باید پرداخت کنیم و دوم اینکه آیا توانایی بازپرداخت داریم یا نه؟ درباره سؤال اول بهتر است کمی بیشتر صحبت کنیم. بهتر است به نمودار قیمتی محصولات مختلفی سری بزنیم. متأسفانه با بررسی نمودار قیمتی خواهیم دید که قیمت‌ها سیر صعودی وحشتناکی را پشت سر می‌گذارند.

این یعنی اگر امروز اقدام به خرید اقساطی کالاهای دیجیتال کنید، تا زمان اتمام بازپرداخت، ارزش کالای خریداری شده شما چند برابر خواهد شد. به این ترتیب نه فقط ضرر نکرده‌اید، بلکه با توجه به افزایش قیمت کالا، سود نیز کرده‌ایم!

در زمینه بازپرداخت نیز اگر محتاط عمل کنید، دچار مشکل نخواهید شد. به‌عنوان مثال برای این کار بهتر است ابتدا تصور کنید می‌خواهید مبلغی را برای خرید یک کالا کنار بگذارید. ببینید بر اساس درآمد و مخارج خود، چقدر می‌توانید در ماه پس‌انداز کنید. پس همان مبلغ را به‌عنوان اقساط خود در نظر بگیرید. خوشبختانه امروزه بسیاری از مؤسسات مالی و اعتباری، انتخاب تعداد، مقدار و مدت اقساط را به مشتری می‌سپارند. به این ترتیب می‌توانید بر اساس شرایط خود، بهترین گزینه را برای بازپرداخت انتخاب کنید. به این شکل دیگر لازم نیست نگران بازپرداخت اقساط خود باشید و با آرامش بیشتری از خرید خود لذت می‌برید.

خب همراهان عزیز، نظر شما درباره خرید اقساطی کالاهای دیجیتال چیست؟ آیا به نظر شما خرید اقساطی کالاهای دیجیتال منطقی به نظر می‌رسد؟ آیا واقعاً با خرید اقساطی کالاهای دیجیتال می‌توانید سود کنید؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

نظر دهید
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
لطفا نام خود را وارد نمایید
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید
لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید

دانلود اپلیکیشن

اطلاعات تماس
  • تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان شهید سلطانی (سایه)، شماره 8
  • 021-73694545 داخلی 2
  • info.vamine@gmail.com
  • 09022188444