چگونه فرش دستبافت را تمیز کنیم؟
  • 1401/12/23

چگونه فرش دستبافت را تمیز کنیم؟

از روزگاران قدیم تا به امروز، فرش دستبافت ایرانی یکی از بهترین و نفیس‌ترین کالاها بوده است. چرا که این فرش‌ها، هنر و اصالت فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهند و خاص‌ترین نقش و نگار را دارند. در کنار ارزشمندی و تمام زیبایی‌ها، فرش دستبافت نیاز به نگهداری صحیح دارد. چرا که این فرش با مواد طبیعی بافته شده و ممکن است آسیب‌های جدی ببیند. پس اگر می‌خواهید برای مدت طولانی از فرش‌تان نگهداری کنید و این کالای نفیس، سال‌ها برایتان باقی بماند، این مطلب از وبلاگ وامینه را از دست ندهید. در اینجا برایتان از بهترین روش تمیز کردن و شستن فرش دست بافت گفته‌ایم.

با دست بشوریم یا ماشین؟

برای شستن فرش دست‌بافت، دو راه دارید. نخست آنکه با یک قالیشویی تماس بگیرید و بعد فرش‌تان را به آنها بسپارید. هر چقدر فرش‌تان نفیس‌تر است و در الیاف آن ابریشم بیشتری به‌کار رفته باشد؛ شستن آن حساس‌تر خواهد بود. چرا که برخی از قالیشویی‌ها، چند فرش را با هم داخل دستگاه می‌گذارند و در این بین ممکن است برخی فرش‌ها آسیب ببیند. اگر به قالیشویی اطمینان دارید و می‌دانید که می‌تواننند فرش ارزشمند شما را به درستی بشورند، فرش را به آنها بسپارید. در غیر این صورت، فرش را به صورت دستی بشورید و از آسیب‌های احتمالی آن جلوگیری کنید.

شستن دستی فرش دستبافت

اگر برای شستن فرش، می‌خواهید خودتان اقدام کنید، مسیر زیر را در پیش بگیرید تا بهترین نتیجه به دست بیاید.

1- جارو و غبار روبی کنید

پیش از آنکه شستشو را آغاز کنید، فرش‌تان را جارو بزنید و غبارهای رو و بین تار و پود آن‌را تمیز کنید. چرا که وجود غبار، در حین شستشو مشکل ایجاد می‌کند و ممکن است آنطور که می‌خواهید فرش‌تان تمیز نشود. برای این کار، از جاروبرقی یا جاروی دستی استفاده کنید و تمام قسمت‌های فرش را به خوبی تمیز نمایید.


2- از آب سرد استفاده کنید

حالا که گرد و غبار از فرش زودوده شد، فرش را روی یک سطح صاف و بدون پستی و بلندی پهن کنید. اگر زمین کمی شیب هم داشته باشد بهتر است. بعد روی فرش آب سرد و ولرم را بریزید. به یاد داشته باشید که فرش دستبافت را نباید با آب داغ بشورید. چرا که این آب، رنگ و الیاف فرش را از بین می‌برد.

3- چه شوینده‌ای بریزیم؟

برای تمیز کردن فرش دستبافت، نباید از شوینده‌های قلیایی و یا خیلی قوی استفاده کنید. چرا که رنگ‌های گیاهی در اثر استفاده از شوینده‌های قوی آسیب می‌بینند و رنگ فرش‌تان خراب می‌شود. لازم به ذکر است که اگر با کشیدن دستمال مرطوب روی فرش، رنگ‌ها خراب یا کشیده شوند، یعنی فرش‌تان با رنگ‌های طبیعی رنگ نشده و کیفیت بالایی ندارد. درواقع کشیدن دستمال نمدار روی فرش دستبافت، یکی از راه‌های شناخت فرش مرغوب است. استفاده از پودر صابون، شامپو بچه و حتی سرکه و جوش شیرین، می‌تواند گزینه‌های خوبی برای تمیز کردن فرش باشد. در کنار این‌ها، می‌توانید از شامپو فرش هم استفاده کنید. چرا که این محصول به‌صورت ویژه برای فرش‌ها تعبیه شده و می‌تواند از بافت فرش مراقبت کند. ضمنا بوی بد فرش نیز با این شوینده‌ها از بین می‌رود و خانه‌تان خوشبو خواهد شد.
حالا مقدار مناسب کف بریزید و فرش را با یک فرچه که زبر نباشد تمیز کنید. فرچه را آرام و دورانی روی فرش حرکت دهید تا بافت آن تغییر نکند.


4- فرش را به درستی خشک کنید

پس از آنکه شستشوی تمام بخش‌های فرش تمام شد، برای مدتی فرش را روی همان سطحی که بوده بگذارید و اجازه دهید آب روی آن تبخیر شود. فرش را سریع لوله کنید و اگر لوله کردید، فرش را خم نکنید. چرا که این کار باعث می‌شود رنگ بخش‌های تیره به سمت قسمت‌های روشن برود و همان جا باقی بماند. علاوه بر این، آب داخل فرش روی ریشه‌ها می‌ریزد و آنها را زرد و خشک می‌کند. برای جلوگیری از این مشکلات، پس از شستن فرش آن‌را برای حدود یک ساعت به همان حالت بگذارید. پس از آن، اگر آفتاب شدید است، فرش را پشت و رو کنید تا تابش شدید آفتاب رنگ فرش را نبرد. اگر این امکان را نداشتید، فرش را در سایه خشک کنید. بعد از آنکه فرش کاملا خشک شد  آن‌را به داخل خانه نبرید و اجازه دهید تمام آب داخل آن تبخیر شود.

5- روی فرش را جارو بزنید

پس از آنکه فرش را به داخل خانه آوردید، روی آن‌را با یک جاروی دستی تمیز یا جاروی برقی خیلی خوب جارو کنید. با این کار اگر بخشی از شوینده در بین الیاف باقی مانده باشد، با کمک جارو از فرش بلند می‌شوند. پس از آنکه تمام بخش‌های فرش را جارو زدید، وسایل‌تان را روی فرش بچینید و از فرش تمیزتان لذت ببرید.

خرید قسطی فرش دستبافت

فرش دستبافت از جذاب‌ترین وسایل منزل است. این کالا تا سال‌ها باقی می‌ماند و حتی به نسل‌های بعد هم منتقل می‌شود. اگر قصد خرید قسطی فرش دستبافت را دارید اما نگران قیمت و هزینه آن هستید، کافی است در وامینه ثبت‌نام کنید. پس از آن می‌توانید خرید فرش دستبافت را بدون ضامن و سپرده انجام دهید و این کالای ارزشمند را به وسایل خانه خود اضافه کنید. اگر قصد خرید فرش دستبافت را دارید و یا می‌خواهید محصولات با ارزش دیگری را داشته باشید، وامینه همراه شماست.


نظر دهید
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
لطفا نام خود را وارد نمایید
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید
لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید

دانلود اپلیکیشن

اطلاعات تماس
  • تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان شهید سلطانی (سایه)، شماره 8
  • 021-73694545 داخلی 2
  • info.vamine@gmail.com
  • 09022188444